Meny

Connoisseurs' Club Of Halmstad

%w Veckor %d Dagar %H Timmar %M Minuter %S Sekunder

Gotland 26 - 29 maj 2014

I den absoluta gryningen, precis i det där ögonblicket där man tvekar, huruvida det är morgon eller natt skar två ljuskäglor olycksbådande genom diset, en motor ylade som ett rovdjur på jakt. längs vägen kunde man höra bybor stänga sina fönsterluckor och gömma de yngsta barnen i jordkällare. Medans kyrkklockor ringde till varning, klev en efter en ombord. På harpunvägen bordade de sista bröderna vårt valda transportmedel. Det var också i princip på harpunvägen som de första men absolut inte sista ölen på denna resan öppnades.

Första målet på vår resa var Oskarshamn, därifrån skulle färjan ta oss över havet till den medeltida ön som skulle bli skådeplatsen för ccoh's första resa. På vägen stannade vi på en pittoresk vägsträcka och åt medhavd frukost medans diesel-slukande vägskepp dundrade förbi oss på flera decimeters avstånd, när vi njutit färdigt vårt kaffe klev vi åter in i vår hyrda buss och fortsatte stäva på genom ett sömnigt småland. Framme i Oskarshamn kom vi så småningom ombord, och jag kunde lämna ifrån mej kaptenshatt, bilnycklar och ansvar till göte, och göra de andra sällskap i baren. Cirka två öl senare var det dags att beträda Gotländskt territorium. vi stannade för lunch uppe på högklint där vi kunde blicka ut över staden som vi ämnade att skövla under de kommande dagarna: Visby.

Gruppbild
Gruppbild från Visby.

Mätta och belåtna, och lite illamående efter räligt brännvin som Bård lurade i oss åkte vi söderut på ön där den första aktiviteten skulle genomföras, in i det sista snyftade Mats som en liten gosse eftersom han trodde att vi skulle rida på hästar, när vi kom in på gården och fick klappa de majestätiska riddjuren var han blek som ett lakan. tur att det inte var ridning som stod på programmet. Istället fick vi sätta oss på en altan och dricka ett par glas "Dricka" tillverkad enbart för vårt besök, medans vi nöjt lapade i oss denna lokala delikatess försökte vår värd förklara hur man spelar "Pärk", det visade sej att vi inte var så lätta att förklara saker för så vi fick istället sätta oss i bilen och köra ner till en närbelägen plan för att istället praktisera en stund, det gick verkligen inge vidare för oss. Som avslutning provade vi att stöta stock, resultatet var nedslående.

Vi begav oss till Toftagården där vi checkade in, duschade, bytte om och gick till matsalen. Vid ett elegant dukat bord satt vi nu, hungriga som vargar, och var beredda att kasta oss över vad än den söta servitrisen ställde framför oss.

Lammskalle
Gotländsk nationalrätt :)

Köksmästaren tågade genom matsalen och balanserade ett stort silverfat dignande med allehanda godsaker som han ställde der vid vårt bord, nu mattades en del lystna blickar när han pressenterade: Lammskalle, lammballar och lammtunga, vissa grimaser gjordes när han visade hur man skar ut ögat på lammet. Försiktigt, skall det sägas, började vi provas oss fram med de olika delarna, en del åts, men inte allt. intresset för kadavret på silverbrickan försvann spårlöst när den riktiga maten kom på bordet:

Rökgravad lax med sparrissallad, shizokrasse och aioli
Rosmarinsspäckat lamminnanlår, rostade grönsaker, citrontimjansky

Efter denna delikata middag var humöret nu på topp även om vi var lite trötta, så vi tog oss tillbaks till stugan och öppnade ett par öl. Precis när man minst anade det, så: vips! stod en efterlängtad flaska Fernet på bordet, fram emot småtimmarna gick trötta resenärer till sängs för att mäkta med morgondagen.

När så den andra dagen grydde inleddes den med frukost, kort därefter satte vi oss i bilen och åkte till dagens första mål: Systembolaget. värt att notera här är att Bård var, i milda ordalag, inget annat än en sorglig syn. Det var minst sagt roande att se honom försöka plocka ihop lite godsaker till kvällen i det eländiga skick han befann sig i. hur som helst, vi körde på natursköna vägar söder ut. På vägen stannade vi till och tog pliktskyldigt några kort på Grå gåsen för att sedan fortsätta ytterligare söder ut. Över våra huvuden tornade hobourgsgubben stolt, när vi tröttnat på att se honom promenerade vi upp till en servering och fick smörgås och öl till lunch.

Nu började vi närma oss dagens aktivitet. Vi svängde in på parkeringen till: Gute Vin. Här togs vi emot och fick en liten inblick i hur det går till att framställa vin och i viss mån sprit på Gotland, den lilla rundturen avslutades med smakprovning på vad huset hade åstadkommit.

Nu började det plötsligt bli dags att återvända till vår bas på Toftagården för att byta om och ge oss av till Visby.

Trots att Mats var helt ifrån sej av olycka talade vi inte om var middagen skulle vara förrän vi var innanför dörrarna på: The Black Sheep Arms. Här fick vi fantastiska hamburgare av yppersta klass detta sköljdes ned med öl från lokalt bryggeri. När alla var mätta och nöjda steg vi ut i den Gotländska natten och hittade till: Surfers, en trevlig bar i tropiskt tema, när de flesta av oss beställde in öl och järn så passade Jonas.B på att visa sina rätta färger genom att beställa in den allra finaste drinken i högt glas full med blommor, serpentiner och frukt som dekoration.

När vi så småningom kände oss nöjda drog vi oss tillbaka till den lilla stugan söder om Visby, då visade det sej att vi inte var riktigt nöjda i alla fall, för fram kom bytet från förmiddagens besök på systembolaget och som tur var så var inte Ferneten slut heller! Det sista jag minns är Weber's ihärdiga headbangande, där och då kastade jag själv in handduken.

På den tredje dagens morgon var vi åter staka, efter frukost klev vi vant in i bussen och lät Göte köra oss norrut, vi tittade förbi Lummelunda grottan, stannade till vid en liten fiskehamn och tog reda på vem som var bäst på att kasta macka, Björcken vann. När vi kom fram till den blå lagunen bestämde vi oss för att inte bada utan åkte vidare till Fårösund. Där blev det Pizza till lunch och överraskande nog: öl till maten. innan färjan till Fårö så han vi åka och titta på en gammal fästning. Väl på Fårö så fick vi äntligen se så mycket raukar vi ville, och det ville vi, och Bård fick gå på toaletten! När vi kom tillbaks till Fårösund blev det mjukglass och bensin innan vi styrde mot Tofta igen.

Dusch, Fernet och nya kläder, sedan bar det av in till Visby igen. Nu var Mats helt utom sej av oro för att han inte visste vart vi var på väg, men han fick bida sin tid tills vi blev insläppta på Gotlands Bryggeri. Guidens inledningsfras: "Jag vill bara tala om att vi har gott om öl, så sitt inte med tomma glas" gjorde oss mycket lugna. efter en mycket noggrann genomgång av deras sortiment, kom vi därifrån en timma senare än planerat. så vi fick gå direkt till: Isola Bella, där kvällens middag var planerad. Här lät vi oss väl smaka av italienska delikatesser med tillhörande vinpaket.

När notan var betald gick vi på sneda fötter ner till Gutekällaren, här var det Liveband, vinylbarer, groggar och öl i ett vindlande inferno. Slutligen hamnade vi återigen i samma stuga som Fernetflaskan stod i och kunde så småningom somna, denna natten tänkte jag inte ta några risker utan somnade på soffan.

På den sista dagens morgon städade vi ur stugan och checkade ut och åkte mot Visby, vände, körde tillbaks och städade lite till, körde igen mot Visby. Inne i Visby inledde vi med glass, sedan blev det lite promenader innanför ringmjoren, vi avrundade med traditionell saffranspannkaka och salmbärssylt. sedan var det bara att ta farväl av Gotland och köra upp på färjan för att påbörja den mödosamma hemfärden.

Detta, kära bröder, är det sista mailet som även når fram till lillasyster Görel eftersom hon valt att kasta sina färger Vi tackar för en trevlig tid och ett utmärkt handhavande med vår ekonomi, Mats kommer att ta över tjänsten som revisor, vi återkommer om detta