Meny

Winter Wonderland i Sveg
23 - 26 februari 2017

En bra början

Det var ju elementärt redan från början att det inte skulle flygas någonstans, självklart var det ett infantilt försök att vilseleda oss, men vi spelade vackert med i charaden och mötte upp på Halmstad Flygplats. Där stod mycket riktigt en hyrd minibuss och väntade på att få föra oss vidare mot det okända. Vi fick trevligt nog en goodie-bag att sysselsätta oss med på resan, till Björcks stora lycka låg det blad annat Jägermeister däri.

Många mil, få kissepauser och flera felgissningar senare stannade vi bakom Park Hotell i Kristinehamn, var det verkligen meningen att vi skulle tro att detta var resans mål? säkert inte.

På kvällen gav vi oss iväg till Restaurang Träslottet där vi ”fick” en rejäl plankstek som effektivt satte stopp för vidare aktiviteter i någon form, om nu sådana någonsin varit aktuella. Åter på Park Hotell slog vi oss ned i loungen med några öl och en flaska rom, och genomförde ett möte.

Kvällens möte.
Logga in Här för att läsa mötes protokoll!!

När bordsstandaret var nedplockat från bordet och alla gick och lade sig föll natten stilla över Kristinehamn och utanför Park Hotell rådde lugnet.

Efter att vi ätit frukost, några efter eget initiativ och någon efter rekommendationer, satte vi oss åter i bilen och fortsatte norrut i ovisshet.

Volvoraggare i Mora
Frigående volvoraggare i Mora.

I Mora fick vi beskåda frigående Volvoraggare som inte skämdes över sina kalsonger…skall det verkligen vara på detta viset? Här ”fick” vi även en lättare lunch.

Friktionsdäcken slukade girigt mil efter mil till vi slutligen passerade Ljusnan, och svängde höger i Sveg.

Härjedalen utan restriktioner

Henry tog emot oss utanför sitt garage och hälsade alla välkomna. Skotrarna som stod uppradade framför byggnaden var en imponerande syn, i princip helt nya maskiner på 800 kubik!

skotrarna
skotrarna vi körde i Härjedalen.

Efter lite artighetsfraser gick vi in och bytte om till overaller och kängor. När Henry hållit en mycket kort genomgång för hur man kör skoter så bar det iväg på ett prydligt led. Mycket snart kom vi ut på en sjö där vi kunde testa vad åkdonen gick för, under en kort paus förklarade Henry att ännu så länge inte finns några hastighetsbegränsningar för skotrar i området! Ca 6 Mil senare kom trötta skoterförare fram till vildmarkscampen, storkåtan lystes upp av eldstaden i mitten och våra skuggor dansade på väggarna medan vi fick av oss overallerna och öl ställdes fram. Något senare serverades vi älg-biff med pressad potatis, detta helt utan extra kostnad! När vi mätta och belåtna tagit oss till vår sov-stuga och bytt om till badshorts trädde vi på plågade fötter över det snötäckta fältet fram till den ångande badtunnan precis vid Veman. Någonting hade blivit fel med kaminen i stugan för under natten nåddes temperaturer i stugan som medförde risk för självantändning, men de flesta sov gott större delen av natten. Det kan också konstateras att ALLA snarkar.

Vi vaknade till en härlig morgon i ett förtrollande vinerland. När vi fått i oss frukost, och packat ihop våra prylar, var det dags att sätta oss på skotrarna igen.

Vargen i Vemdalen

Det första sju milen var som ett glädjerus, i hastigheter upp emot 130km/h gjorde vi vårt yttersta för att platta ut fjället, vid lunchtid tog vi paus vid restaurang Orren där vi fick mat och potatis… Efter en kopp kaffe gav vi oss på fjället igen. Nu kom vi upp på lite högre höjder och fick njuta av fantastiska vyer som möjliggjordes av kristallklart sikt.

på fjället
Skotersafari i Härjedalen.

Så här på andra dagen hade vi lite till mans fått ett mycket bättre självförtroende gällande skoterkörning. Det prydliga pärlhalsbandet av skotrar bakom Henry som var tongivande för Fredagen var ett minne blott, nu skall det sägas att det var en fördel att Henry inte hade backspeglar på sin skoter, för det tävlades, kördes om och hoppades på gupp så fort underlaget bjöd på möjlighet. Vi stannade till vid Mat-Tinas stuga och…tja, tittade… Efter att ha tillbringar större delen av eftermiddagen på högre höjder började vi nu ta oss nedåt igen. När vi parkerat skotrarna klev vi in på värdshuset Vargen och tog oss kvällens första öl innan Henry kom och hämtade oss med bil och skjutsade oss till Vemdalens Högfjällshotell där vi checkade in och strax därefter anslöt till after ski med liveband och allt vad det innebär.

Före middagen tog vi igen oss på rummen ett par timmar, det visade sig att 12 mil på skoter inte var att bortse ifrån. Vi bjöds på grill buffé i restaurangen och njöt av ett gott rödvin. När kaffet var uppdrucket vände vi mot baren igen. Otämjbara partylejon gick och lade sig vid klockan 22.00.

Hem Ljuva hem

På Söndagens morgon åt vi sedvanligt frukost, klädde på oss och satte oss på skotrarna igen. Vi avverkade ca 7 mil i blandad terräng innan vi åter stod utanför Henrys bas. Vi tackade för en fantastisk helg och klev in i vår buss. Efter en snabb lunch i Sveg påbörjade vi resan hemåt.

Resan gick utan några större bekymmer, vi ”fick ” kvällsmat i Åmål och vid 23-tiden var vi åter i Halmstad

Slutligen kan man påpeka att det inte finns mycket fordon kvar som vi inte bemästrar till fullo!